HARMONOGRAM PRACY BIBLIOTEKI SZKOLNEJ
W ROKU SZKOLNYM 2024/2025
III Liceum Ogólnokształcące im. Generała Władysława Andersa
PONIEDZIAŁEK WTOREK ŚRODA CZWARTEK PIĄTEK
mgr Marzena Szostak 7.45 – 15.45 7.45 – 13.45 7.45 – 13.45 7.45 – 12.45 7.45 – 12.45

 

Akcja „Ferie z książką”

To wspaniała zachęta do odkrywania magicznego świata książek! Warto wykorzystać wolny czas na czytanie, które nie tylko rozwija wyobraźnię, ale także poszerza horyzonty i pozwala na relaks. W bibliotece szkolnej na pewno znajdziesz coś dla siebie – niezależnie od tego, czy interesują Cię powieści, biografie, fantastykę, czy książki przygodowe. Każda strona to nowe wspomnienie i emocje, które mogą towarzyszyć Ci przez długie zimowe wieczory. Nie zwlekaj, wybierz się do biblioteki i odkryj książkowe skarby, które umilą Twoje ferie!

Zapraszamy!

„Dofinansowano ze środków finansowych Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach realizacji Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021-2025″.


Projekty w ramach NPRCZ

Jak się uczyć?

3 lutego uczniowie klas pierwszych uczestniczyli w zajęciach prowadzonych przez Panią Katarzynę Kurasiewicz z Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Katowicach,  Filii w Sosnowcu. Podczas spotkania uczniowie zapoznali się z podstawowymi elementami procesu uczenia się. Zostały także przypomniane i uporządkowane informacje dotyczące korzystnych oraz niekorzystnych warunków, które wpływają na skuteczność nauki. Młodzież miała okazję poznać różne techniki uczenia się, które mogą być przydatne w codziennym przyswajaniu wiedzy. Pani Kurasiewicz zachęcała uczniów do aktywnego uczestnictwa w licznych ćwiczeniach, co sprawiło, że nauka stała się przyjemnością.

„Dofinansowano ze środków finansowych Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach realizacji Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021-2025”.


Książka zamknięta w lapbooki, czyli oswajanie literatury

Klasa 3 f w ramach projektu zachęcającego do czytelnictwa wykonała lapbooki. Uczniowie, chcąc podzielić się wrażeniami po przeczytaniu książek, postanowili zrobić to
w sposób niekonwencjonalny. Projekty lapbooków dały im wiele radości. Okazało się, że angażowali do tego nawet swoich rodziców, którzy doradzali im, co do formy pracy. Na zajęciach prezentowali swoje prace, a pozostała część klasy z ciekawością ,,dotykała” każdego elementu lapbooka, aby odkryć wszystko, co zostało w nim ukryte. Największym sukcesem stało się jednak zainteresowanie uczniów prezentowanymi książkami i wielu z nich wypożyczyło już je do przeczytania.

 „Dofinansowano ze środków finansowych Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach realizacji Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021-2025″.


„Książka dobra na wszystko”

W ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 uczniowie klasy II e wzięli udział w projekcie, który miał na celu promowanie literatury wśród młodzieży. Uczniowie mieli możliwość wybrania dowolnej książki, korzystając z nowych zasobów biblioteki szkolnej. Na godzinie wychowawczej stworzyli w zespołach plakaty w formie notki reklamowej promującej przeczytane książki.

Wśród wybranych pozycji znalazły się m.in.: „Gdybyś był ze mną” Laury Nowlin, „Zanim wystygnie kawa” Toshikazu Kawaguchi czy „The Inheritance Games” Jennifer Lynn Barnes.

„Dofinansowano ze środków finansowych Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach realizacji Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021-2025″.


 „Przeczytaj książkę,  ponieważ ….”

Celem projektu jaki został zrealizowany przez klasę III e było  poznanie zasobów biblioteki szkolnej i propagowanie czytelnictwa.

W czasie projektu uczniowie wybrali książki z zakupionych nowości i zachęcali swoich rówieśników do ich przeczytania. W przygotowanych „chmurkach ” podając konkretne powody polecali przeczytanie danych pozycji. Wśród autorów pojawili się nie tylko polscy pisarze, ale także autorzy światowych bestsellerów.

„Dofinansowano ze środków finansowych Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach realizacji Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021-2025″.


„I co było dalej?”

W ramach realizowanego projektu klasa III c poznawała zalety czytania na głos. W głównej roli – wybrane rozdziały z kilku książek, które uczniowie wraz z wychowawcą wypożyczyli  z biblioteki szkolnej. Zajęcia sprzyjały doskonaleniu dykcji, zwiększyły poczucie pewności siebie, rozwijały wyobraźnię i wspomagały koncentrację. Zakończeniem projektu były kalambury, podczas których  uczniowie w grupach przedstawili swoje ulubione tytuły książek.

„Dofinansowano ze środków finansowych Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach realizacji Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021-2025”.


„Dlaczego warto czytać książki?”

W klasie IV c został przeprowadzony projekt  „Dlaczego warto czytać książki?”. Celem projektu było: uświadomienie wartości czytania, rozbudzenie zainteresowania różnymi rodzajami książek, zachęcenie uczniów do korzystania ze zbiorów biblioteki. dzielenie się preferencjami czytelniczymi. Uczniowie stworzyli listy polecanych przez siebie książek oraz wykonali plakat „Dziesięć powodów, dla których warto czytać książki”.

W ramach projektu uczniowie obejrzeli prezentację na temat: Dlaczego warto czytać książki?. Na zakończenie zajęć uczniowie wypełnili anonimową ankietę na temat czytelnictwa książek.

„Dofinansowano ze środków finansowych Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach realizacji Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021-2025”.


„Czytaj, śnij, powtarzaj”

Klasa II a zrealizowała projekt w oparciu o nowości zakupione do biblioteki szkolnej w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0. Uczniowie prezentowali wypożyczone książki. Omawiali fabułę, podawali powody, dla których warto sięgnąć po te pozycje. Zachęcali koleżanki i kolegów do czytania nowości książkowych.

„Dofinansowano ze środków finansowych Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach realizacji Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021-2025”.


„Lubimy czytać”

Uczniowie klasy Ia wzięli udział w projekcie promującym czytelnictwo pod hasłem „Lubimy czytać”, realizowanym w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0. Każdy z uczestników wybrał jedną książkę z zasobów biblioteki szkolnej, a następnie przygotował krótką prezentację na forum klasy, mającą na celu zachęcenie kolegów i koleżanek do jej przeczytania. W swoich wystąpieniach uczniowie podkreślali ciekawe wątki, wartościowe przesłania oraz przygody, jakie można odkryć dzięki danej lekturze.

Podsumowaniem działań było wspólne stworzenie wystawy ulubionych książek. Wystawa miała na celu zachęcenie całej społeczności szkolnej do korzystania z biblioteki oraz rozwijania nawyku sięgania po lektury.

Projekt nie tylko inspirował do odkrywania literatury, ale również rozwijał umiejętności prezentacyjne, kreatywność oraz zdolność współpracy w grupie. Wspólne działania miały na celu uświadomienie, że czytanie wzbogaca słownictwo, rozwija wyobraźnię, poszerza wiedzę oraz sprzyja relaksowi i wyciszeniu.

„Dofinansowano ze środków finansowych Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach realizacji Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021-2025″.


Śledztwo w mrocznym domu – odkrywamy tajemnice „Domu zbrodni” Agaty Christie

Celem projektu, realizowanego w klasach policyjnych (IIc i IId), jest rozwijanie umiejętności czytelniczych, logicznego  i twórczego myślenia, przekładu intersemiotycznego,  analizy tekstu  literackiego oraz kreatywności w  tworzeniu  i rozwiązywaniu zagadek. Uczniowie mieli okazję zapoznać się z klasycznym kryminałem Agathy Christie a także innymi pozycjami książkowymi pozyskanymi do biblioteki szkolnej  w ramach NPRCZ, zbadać techniki narracyjne autorki oraz stworzyć własne rozwiązanie zagadki kryminalnej.

Projekt realizowany w 3-4 – osobowych grupach zakładał wykonanie jednego z czterech zadań:

  1. Tworzenie alternatywnego zakończenia powieści „Dom zbrodni”: zredagowanie i graficzne opracowanie własnego zakończenie książki, w którym rozwiązanie zagadki kryminalnej jest inne, wraz z uzasadnieniem wyboru.
  2. Śledztwo w klasie: przygotowanie własnej zagadki kryminalnej, którą pozostali uczniowie muszą rozwiązać, korzystając ze wskazówek zawartych w książce „Dom zbrodni” i innych utworach Agaty Christie.
  3. Pejzaż domu zbrodni – stworzenie obrazu inspirowanego atmosferą kryminałów Agaty Christie; technika:  pastele, farby olejne lub akrylowe; grafika (tradycyjny rysunek lub grafika komputerowa).
  4. Motyw detali – przedmioty związane z zbrodnią i intrygą przedstawionymi w kryminałach Agaty Christie; technika: fotografia lub rzeźba.

„Dofinansowano ze środków finansowych Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach realizacji Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021-2025”.


Projekt edukacyjny – powieść kryminalna

Projekt edukacyjny w klasie 2B odbył się na temat książki Agathy Christie „Noc w bibliotece”. Książka z serii kryminalnej może być świetnym narzędziem do rozwijania umiejętności analitycznych i krytycznego myślenia, szczególnie w klasie o profilu policyjnym. Tego typu lekcja nie tylko wprowadza młodzież w świat literatury kryminalnej, ale także skłania do rozważań na temat moralności, sprawiedliwości, etyki zawodowej i pracy detektywa.

Projekt odbył się w formie dyskusji, w której uczniowie mogli podzielić się swoimi spostrzeżeniami na temat fabuły, postaci i moralnych dylematów przedstawionych w książce. Nauczyciel ponadto zachęcił uczniów do refleksji nad tym, w jaki sposób można wykorzystać zdobytą wiedzę i umiejętności w kontekście pracy w służbach mundurowych.

„Dofinansowano ze środków finansowych Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach realizacji Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021-2025”.


„Czytanie wciąga – poznaj nowości z biblioteki”

Uczniowie klasy I c w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 zrealizowali projekt promujący czytelnictwo w szkole. Pracując w parach, tworzyli ulotki zachęcające do przeczytania nowych książek dostępnych w szkolnej bibliotece. Każda para wybierała jedną pozycję, którą następnie reklamowała w formie graficznej i tekstowej. Ulotki zawierały krótkie opisy książek, ciekawe hasła oraz ilustracje, które miały wzbudzić zainteresowanie czytelników. Dzięki współpracy uczniowie rozwijali zarówno swoje zdolności kreatywne, jak i umiejętność pracy zespołowej.

„Dofinansowano ze środków finansowych Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach realizacji Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021-2025”.

 


„Czytać, czy nie czytać? Oto jest pytanie”

Uczniowie klasy II f uczestniczyli w projekcie „Czytać, czy nie czytać? Oto jest pytanie”. Celem projektu było udowodnienie, że warto czytać. Elementy wykładu jakie zostały wykorzystane podczas zajęć zawierały treści, wskazujące że czytanie książek poprawia pamięć, koncentrację, rozwija umiejętności poznawcze oraz analityczne, a zatem wpływa korzystnie na logiczne myślenie i rozumowanie. Podczas czytania ćwiczymy mózg, który staje się coraz silniejszy, sprawniejszy i jest lepiej przygotowany do nauki i pracy. Kolejnym etapem projektu była dyskusja: „Czy zgadzamy się z tezami postawionymi przez osoby zajmujące się tematem czytelnictwa”. Następnie uczniowie podali powody, dlaczego warto czytać książki. Zakończeniem projektu było przeprowadzenie ankiety dotyczącej czytelnictwa.

„Dofinansowano ze środków finansowych Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach realizacji Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021-2025”.


„Między Regałami. Poznaj Bibliotekę”

Skąd się biorą książki w bibliotece? Dzięki komu i jak trafiają na swoje miejsce? Co znajdziesz w jej podziemiach? Na te i wiele innych pytań uczniowie klasy: Ia, Ib, IIf znaleźli odpowiedzi odwiedzając w grudniu Miejską Bibliotekę Publiczną w Dąbrowie Górniczej.

„Dofinansowano ze środków finansowych Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach realizacji Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021-2025″.


„POLECAM CI  TĘ KSIĄŻKĘ”

Uczniowie kasy 1b w ramach projektu odbyli gawędy o książce, uświadamiano znaczenie książki oraz promowano czytelnictwo. Uczniowie zaprezentowali przeczytane przez siebie książki wypożyczone z biblioteki, zachęcili innych do zapoznania się z ich tematyką.

„Dofinansowano ze środków finansowych Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach realizacji Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021-2025″.


„Poezja współczesna”

W dniach 9 grudnia uczniowie klasy II g oraz 17 grudnia uczniowie klasy II c wzięli udział w zajęciach „Poezja współczesna” prowadzonych przez pracownika Filii nr 5 Miejskiej Biblioteki Publicznej w Dąbrowie Górniczej. Młodzież zapoznała się z twórczością lokalnych współczesnych poetów. Poruszono problematykę dlaczego niektóre wiersze nam się podobają, a inne nie i czym style artystyczne różnią się od siebie. Uczniowie uświadomili sobie, że poezja uczy dyscypliny języka, zwięzłości myśli, precyzji słowa oraz wyrabia w nas gust literacki i uwrażliwia na piękno. Zajęcia były bardzo atrakcyjne i inspirujące do dalszego działania na płaszczyźnie poezji. Atrakcją była także krótka wycieczka po budynku biblioteki oraz możliwość zapoznania się z nowymi trendami realizowanymi z naszej sąsiedniej placówce.

„Dofinansowano ze środków finansowych Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach realizacji Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021-2025″.


„Czytam, więc jestem”

Klasa 3a zrealizowała projekt „Czytam, więc jestem” w ramach „Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021-2025”. Na zajęciach z wychowawcą uczniowie zastanawiali się, jakie korzyści przynosi człowiekowi czytanie książek. Podczas pracy w grupach uczniowie stwierdzili, że czytanie książek przenosi ich w inny świat, pobudza wyobraźnię, wzbogaca słownictwo, poszerza wiedzę, odstresowuje i zapewnia rozrywkę.  Każdy z uczniów miał okazję polecić swoim koleżankom i kolegom książkę, którą warto przeczytać. Podjęte działania miały na celu  nabranie nawyku czytania i życiu z książką za pan brat.

„Dofinansowano ze środków finansowych Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach realizacji Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021-2025”.


„Czy w dobie nowych technologii nadal warto czytać książki?”

Uczniowie  klasy 2 d uczestniczyli w projekcie  „Czy w dobie nowych technologii nadal warto czytać książki?”. Klasa rozważyła korzyści z czytania książek. Uczniowie wspólnie stwierdzili, że czytając poprawiają swoją pamięć, koncentrację, logiczne myślenie. Dzięki książkom rozwijają swoją wyobraźnię, naukę języków, książki są źródłem wiedzy o świecie. Wśród minusów wymienione zostały lektury, które czasami bywają długie i nudne, ale jednak pozwalają kształcić wrażliwość.

„Dofinansowano ze środków finansowych Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach realizacji Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021-2025”.


„Cytaty na każdą okazję”

Klasa 3b zrealizowała projekt „Cytaty na każdą okazję” w ramach „Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021-2025”. Na dwóch godzinach lekcji z wychowawcą uczniowie dyskutowali na temat tezy, że warto czytać. Każdy z uczniów wypożyczył interesującą go książkę w bibliotece szkolnej z działu nowości. Na kolejne zajęcia uczniowie przynieśli przygotowane na kartkach swoje ulubione cytaty z przeczytanych książek. Z tych prac powstała gazetka klasowa. W ten sposób uczniowie dzielili się wspaniałymi myślami poetów i autorów powieści.

„Dofinansowano ze środków finansowych Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach realizacji Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021-2025”.


„Hiszpańskie książki”

Uczniowie klasy 4a wzięli udział w projekcie „Hiszpańskie książki”.  Po wybraniu z listy  zakupionych książek w ramach NPRCZ i przeczytaniu konkretnej pozycji książkowej uczniowie przygotowali własne projekty okładek. Dodatkowym zadaniem było znalezienie tytułów hiszpańskich lub w przypadku braku tłumaczenia, stworzenie własnego przetłumaczenia wybranej lektury.

„Dofinansowano ze środków finansowych Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach realizacji Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021-2025”.


 Loteria świąteczna

Biblioteka szkolna zaprasza uczniów do wzięcia udziału w loterii świątecznej. Przyjdź do biblioteki i sprawdź jaka książka na Święta na Ciebie czeka.

17.12 od godziny 12.25, 18.12 od godziny 10.35, 19.12 od godziny 10.35

„Dofinansowano ze środków finansowych Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach realizacji Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021-2025”.


Wyniki szkolnego konkursu „Cała prawda o czytaniu”  na najlepsze hasło propagujące czytanie książek i korzystanie z biblioteki

Jury po burzliwych naradach wyłoniło zwycięzców:

I miejsce: Jagoda Gawlik kl. IV b

II miejsce: Liza Adamus kl. II a

III miejsce: Krzysztof Toborek kl. III d

Wyróżnienie: Magdalena Hofler kl. IV a

Wszystkim serdecznie gratulujemy!!!


Współpraca z bibliotekami

Miło mi poinformować, że nasza szkoła w ramach „Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021-2025” nawiązała współpracę z Miejską Biblioteką Publiczną – Filią nr 5 w Dąbrowie Górniczej oraz Pedagogiczną Biblioteką Wojewódzką – Filią w Sosnowcu. Poniżej zamieszczam linki do stron internetowych tych bibliotek celem poznania oferty oraz podejmowanych akcji. Zachęcam do zapoznania się z działalnością tych placówek.

https://biblioteka-dg.pl/filia-nr-5/

https://www.facebook.com/f5mbpdg/?locale=pl_PL

https://sosnowiec.pbw.katowice.pl/

https://www.facebook.com/pbwsosnowiec/

„Dofinansowano ze środków finansowych Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach realizacji Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021-2025”.


Jako kolejne działanie w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021-2025  biblioteka szkolna ogłasza konkurs na najlepsze hasło propagujące czytanie książek i korzystanie z biblioteki „Cała prawda o czytaniu”.

Regulamin konkursu „Cała prawda o czytaniu” na najlepsze hasło propagujące czytanie książek  i korzystanie z biblioteki

Cele konkursu:

  • promocja czytelnictwa oraz rozwijanie kultury,
  • rozbudzanie i rozwijanie umiejętności literackich,
  • rozwijanie wyobraźni i kreatywności uczniów,
  • aktywizowanie uczniów do działania na rzecz reklamy czytelnictwa,
  • popularyzacja książki w środowisku szkolnym,
  • utrwalanie wizerunku Biblioteki jako miejsca przyjaznego i kreatywnego.

Adresaci:

  • uczniowie III Liceum Ogólnokształcącego im. Generała Władysława Andersa w Dąbrowie Górniczej.

Zasady:

  • Wymyśl hasło reklamowe promujące czytelnictwo lub bibliotekę, zaprojektuj i przedstaw je w ciekawy sposób.
  • Format prac A4.
  • Technika wykonania dowolna.
  • Na odwrocie kartki podaj swoje imię i nazwisko oraz klasę.
  • Przynieś swoją propozycję do biblioteki szkolnej.

Termin:

Konkurs trwa od 14 do 29 listopada 2024 roku.

  Ocena:

  • Jury wybierze najlepsze hasła,
  • Oceniana będzie pomysłowość, oryginalność oraz adekwatność do tematu konkursu.
  • Ogłoszenie prac nastąpi do 10.12.2024 roku

Czekają ciekawe nagrody.

Zapraszam do udziału.

„Dofinansowano ze środków finansowych Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach realizacji Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021-2025”.


Magia czytania – weź udział w wielkim święcie czytelnictwa

Kolejnym z zaplanowanych działań w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021-2025 jest udział w akcji Czytaj.pl.

Magia czytania – od 1 listopada rozpoczęła się 10. edycja największej w Polsce akcji promującej czytelnictwo! Wystarczy, że pobierzecie aplikację mobilną Woblink oraz zeskanujecie kod QR, który znajdziecie na poniższym plakacie.

Już od dziesięciu lat czytelnicy biją kolejne rekordy popularności udowadniając, że akcja Czytaj PL jest jednym z najważniejszych wydarzeń wspierających kulturę w Polsce. 1 listopada rozpoczęło się wielkie święto czytelnictwa!

W tegorocznej edycji organizatorzy stawiają na różnorodność, inkluzywność i łatwą dostępność przekonując, że magia czytania może dotknąć każdego!

Czytaj PL to całkowicie bezpłatna wypożyczalnia e-booków i audiobooków dostępna przez cały listopad. Dzięki aplikacji Woblink miłośnicy literatury zyskają dostęp do 18 wyjątkowych książek, wśród których znajdą coś dla siebie fani Young Adult, reportaży, literatury pięknej, obyczajowej, kryminałów.

Tegoroczna edycja akcji będzie odbywała się pod hasłem „Magia czytania”. Organizatorzy chcą pokazać, że owa magia literatury może dotknąć każdego – bez względu na wiek i gatunek, który wybiera. A w tym roku będzie w czym wybierać! Lista lektur jest niezwykle bogata i zróżnicowana. Uczestnicy akcji będą mogli czytać i słuchać tytułów dla młodzieży, angażujących powieści obyczajowych, mrożących krew w żyłach kryminałów, fantastyki, książek non-fiction i romansów, a także niszowej literatury wyższej. Każdy czytelnik znajdzie coś dla siebie.

Warto podkreślić, że w tym roku – pierwszy raz w historii akcji – wszystkie tytuły są dostępne w formacie ebooka i audiobooka.

Książki dostępne w 10. edycji Czytaj PL:

  • „Paderborn”, Remigiusz Mróz, Wydawnictwo Czwarta Strona
  • „Bebechy”, Adam Mirek, Wydawnictwo Znak
  • „Łowcy skór. Tajemnice zbrodni w łódzkim pogotowiu”, Tomasz Patora, Wydawnictwo Otwarte
  • „Zanim wystygnie kawa”, Toshikazu Kawaguchi, tłum. Joanna Dżdża, Grupa Wydawnicza Relacja sp. z o.o.
  • „Eksponat”, Katarzyna Puzyńska, Wydawnictwo Prószyński Media Sp. z o. o.
  • „Królestwo”, Jo Nesbø, tłum. Iwona Zimnicka, Wydawnictwo Dolnośląskie
  • „Wakacje pod morzem”, Marta Bijan, Wydawnictwo Kobiece
  • „Mgła”, Anna Brzezińska, Wydawnictwo Literackie
  • „Być tak naprawdę. Od grzecznej dziewczynki do wolnej kobiety, która idzie, gdzie chce”, Marianna Gierszewska, Wydawnictwo Otwarte
  • „Times New Romans”, Julia Biel, Wydawnictwo Media Rodzina Sp. z o.o.
  • „Psalm dla zbudowanych w dziczy”, Becky Chambers, tłum. Anna Krochmal, Robert Kędzierski, Wydawnictwo Insignis
  • „Czarne owce”, Natasza Socha, Wydawnictwo Literackie
  • „Zaginiona księgarnia”, Evie Woods, tłum. Patrycja Zarawska, Wydawnictwo StoryLight
  • „Piętno”, Przemysław Piotrowski, Wydawnictwo Czarna Owca
  • „Reguły na czas chaosu”, Tomasz Stawiszyński, Wydawnictwo Znak
  • „Juno”, Anna Dziewit-Meller, Wydawnictwo Literackie
  • „Krew, która nas dzieli”, Edyta Prusinowska, Wydawnictwo Moondrive
  • „Łakome” , Małgorzata Lebda, Wydawnictwo Znak

Serdecznie zapraszamy do udziału!!!

„Dofinansowano ze środków finansowych Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach realizacji Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021-2025”.


Uwolnij książkę, czyli BOOKCROSSING w naszej szkole

W naszej szkole rozpoczynamy akcję „Wędrująca książka”. Akcja będzie trwała do końca roku szkolnego. Wędrująca książka, czyli bookcrossing jest formą ruchomej biblioteki, mającą na celu popularyzację czytelnictwa. Bookcrossing („Książka w podróży”, „Książkokrążenie”) polega na zostawianiu przeczytanych książek w miejscach w tym celu przygotowanych, na tzw. półkach bookcrossingowych (regały, stoliki) po to, by znalazca mógł je zabrać do domu, przeczytać i przekazać dalej. W naszej szkole stolik bookcrossingowy z książkami znajduje się przy bibliotece szkolnej. Każdy może wziąć wybraną książkę, a w jej miejsce zostawić inną – przyniesioną z domu. Książkę należy przeczytać, a następnie z powrotem uwolnić (przekazać dalej) do obiegu. Zachęcamy Was do uwalniania swoich książek. Dajmy szansę innym na ich przeczytanie. Uwierzmy, że dzielenie się książką z innymi jest lepsze od jej posiadania.  Miejmy świadomość, że książka leżąca na półce jest tylko ozdobą, jest martwa, może tak stać latami, nikomu nie przynosi pożytku. Nabiera życia wówczas, gdy jest czytana, gdy jest w ręku czytelnika.

PRZYJDŹ, ZABIERZ KSIĄŻKĘ, KTÓRĄ KTOŚ ZOSTAWIŁ DO PRZECZYTANIA DLA CIEBIE! UWOLNIJ TEŻ SWOJĄ KSIĄŻKĘ I PRZYNIEŚ JĄ NA PÓŁKĘ BOOKCROSSINGOWĄ DLA KOGOŚ!

„Dofinansowano ze środków finansowych Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach realizacji Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021-2025”.

REGULAMIN UDZIAŁU W AKCJI „BOOKCROSSING”

  1. Z akcji może skorzystać każdy uczeń, nauczyciel, pracownik szkoły oraz rodzic.
  2. Akcja jest bezpłatna.
  3. Własną książkę, którą chcesz uwolnić, należy położyć na stoliku bookcrossingowym znajdującym się na korytarzu szkolnym przy bibliotece lub przekazać bibliotekarce.
  4. Szanujemy się nawzajem, więc postaraj się, by przyniesione z domu książki nie były zniszczone.
  5. Książkę, którą chcesz zabrać, możesz najpierw sobie przejrzeć na miejscu, korzystając z naszego kącika czytelniczego.
  6. Jednorazowo możesz zabrać do domu 1 książkę.
  7. Zabraną książkę po przeczytaniu należy przynieść z powrotem na nasz stolik.
  8. Szanuj uwolnioną książkę.
  9. Ufamy Ci! Wierzymy, że będziesz odpowiedzialnie angażował się w naszą wspólną akcję.

REGULAMIN BIBLIOTEKI
III LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCEGO im. GENERAŁA WŁADYSŁAWA ANDERSA

 

Ze zbiorów zgromadzonych w bibliotece można korzystać:
– wypożyczając je do domu,
– czytając lub przeglądając na miejscu,
– wypożyczając lub przeglądając w pracowniach przedmiotowych.

Prawa i obowiązki czytelników

1. Z biblioteki mogą korzystać:
– uczniowie,
– nauczyciele,
– inni pracownicy szkoły,
– rodzice.

  1. Korzystanie z biblioteki jest bezpłatne.
  2. Korzystający z biblioteki zobowiązani są do dbałości o wypożyczone materiały.
  3. Jednorazowo można wypożyczyć 3 książki na okres miesiąca.
  4. Wobec czytelników przetrzymujących książki stosuje się procedurę wstrzymania dalszych wypożyczeń do momentu zwrotu zaległych pozycji.
  5. Czytelnik może prosić o zarezerwowanie potrzebnej mu pozycji.
  6. W przypadku zniszczenia lub zagubienia książki i innych materiałów czytelnik zobowiązany jest zwrócić taką samą pozycję albo inną wskazaną przez bibliotekarza.
  7. Umożliwia się wypożyczanie zbiorów na okres ferii zimowych oraz wakacji.
  8. Przed zakończeniem roku szkolnego wszystkie książki wypożyczone z biblioteki powinny być zwrócone w terminie wskazanym przez nauczyciela bibliotekarza.
  9. W przypadku zmiany miejsca pracy lub szkoły czytelnik zobowiązany jest przed odejściem rozliczyć się z biblioteką.

Dąbrowa Górnicza 02.09.2024r.

REGULAMIN KĄCIKA CZYTELNICZEGO 

  1. Z kącika czytelniczego mogą korzystać wszyscy uczniowie, pracownicy szkoły, rodzice.
  2. W kąciku czytelniczym można korzystać ze wszystkich zbiorów zgromadzonych w bibliotece. Każdy korzystający zostanie wpisany do zeszytu odwiedzin.
  3. Korzystanie z kącika czytelniczego jest bezpłatne.
  4. W kąciku czytelniczym obowiązuje cisza i zakaz spożywania posiłków.
  5. Z księgozbioru podręcznego i czasopism bieżących można korzystać tylko na miejscu.
  6. Czytelnik odpowiada za książki, czasopisma, płyty, sprzęt, z których korzysta.
  7. Sprzęt techniczny obsługuje tylko nauczyciel.

Dąbrowa Górnicza 02.09.2024r.


Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0 w naszej szkole

Z przyjemnością informujemy, że nasza szkoła uzyskała wsparcie finansowe w ramach Priorytetu 3 „Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021-2025”. Na zakup książek i elementów wyposażenia do biblioteki oraz realizację działań promujących czytelnictwo otrzymaliśmy 15 000 zł.

Cała społeczność: uczniowie, rodzice, nauczyciele włączyli się do przygotowania  listy propozycji książek do zakupu. Lista książek została zaopiniowana przez Radę Rodziców, Samorząd Uczniowski oraz Miejską Bibliotekę Publiczną i Filię Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej. Zakończono wpisywanie książek do programu bibliotecznego MOL Net+. Teraz zapraszamy wszystkich do biblioteki w celu wypożyczenia interesujących egzemplarzy.

Życzymy miłej lektury.

Oto lista nowości zakupione w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0:

DŻBIK-KLUGE Justyna: Ratownik

PRUSS Waldemar: Strażak

MAJCHER Magdalena: Żony mundurowych

KRASOWSKA Maria: Fala

GOGGINS David: Nic mnie nie złamie

SCHWARTZ David: Magia myślenia na wielką skalę

MURPHY Joseph: Potęga podświadomości

ISAACSON Walter: Steve Jobs

LEŚNIEWSKI Sławomir: Drapieżny ród Piastów

KOZIMALA Irena: Żołnierze wyklęci

TACK Stella: Zabij mrok. Black bird academy

SHAFAK Elif: Wyspa zaginionych drzew

REID Taylor Jenkins: Siedmiu mężów Evelyn Hugo

PRESTON Natasha: Jakiej śmierci najbardziej się boisz

KUANG Rebecca F: Yellowface

KUANG R. F: Babel czyli O konieczności przemocy

FLANAGAN John: Zwiadowcy

CHRISTIE Agata: Dom zbrodni

CHRISTIE Agata: I nie było już nikogo

HO-YEN Polly: Mroczna kołysanka

HAZELWOOD Ali: Szach-mat

ANCEROWICZ Weronika: Smak gorzkiej czekolady

ANCEROWICZ Weronika: Mój kumpel jest dziewczyną

NEGROŃSK  Aleksandra: Bad friends

NEGROŃSKA Aleksandra: True friends

NEGROŃSKA Aleksandra: New friends

KONDRACIUK Aleksandra: Venom

NOWLIN Laura: Gdyby był ze mną

JANISZEWSK, Izabela: Ludzie z mgły

KAWAGUCHI Toshikazu: Zanim wystygnie kawa

BARNES Jennifer Lynn: The inheritance games

BUCHACZ Ula: Summer love

GIER Kerstin: Niezapominajka

YARROS Rebecca: Fourth wing

BRYLEWSKA Julia: Dream a little dream of me

GRACE Hannah: Icebreaker

FORTUNATEEM: Ruby

HAZELWOOD Ali: Love, theoretically czyli Uczucia w praktyce

HAZELWOOD Ali: Love on the brain

JURGA Paulina: Czarne żagle. Miłość

BRYLEWSKA Julia: Vincent

RUTKA Monika: Flame

RUTKA  Monika: The wave

RUTKA Monika: Igniter

NOWACZYK Izabella: Because of you

NOWACZYK Izabella: Thanks to you

PRUSINOWSKA Edyta: Krew, która nas dzieli

SCHWAB V. E: Niewidzialne życie Addie LaRue

COLE Tillie: Tysiąc pocałunków

PRUSINOWSKA Edyta: Opowiem o tobie gwiazdom

ŁABĘCKA Marta: Flaw(less)

ŁABĘCKA Marta: All of your flaws

ŁABĘCKA Marta: Despite your (im)perfections

DANISZEWSKA Iga: Skruszyć lód

POSTON Ashley: Siedem lat wstecz

TOLKIEN J. R. R: Upadek Númenoru i inne opowieści z Drugiej Ery Śródziemia

MYŚLIWSKI Wiesław: Kamień na kamieniu

TOLKIEN,J. R. R: Listy świętego Mikołaja

RON Mercedes: Twoja wina

RON Mercedes: Moja wina

RON Mercedes: Nasza wina

ADAMS Sarah: Practice makes perfect

PAINTER Lynn: Pan zły numer

LORD Emma: Tweet cute

DOUGLAS Penelope: Punk

HOOVER Colleen: Heart bones

SAENZ Benjamin Alire: Arystoteles i Dante odkrywają sekrety wszechświata

ROWELL Rainbow: Eleonora i Park

SAENZ Benjamin Alire: Arystoteles i Dante przepadają w toni życia

MCQUISTON Casey: Red, white & royal blue

EUN-JIN Jang: Nikt nie odpisuje 36,00 PLNWILDE, Oscar Portret Doriana Graya

CAWTHON Scott: Srebrne oczy

CAWTHON Scott: Zwyrodniali

CAWTHON Scott: Czwarty schowek

DUKAJ Jacek: Katedra

TOKARCZUK Olga: Profesor Andrews w Warszawie

CHRISTIE Agata: Karty na stół

CHRISTIE Agata: Wielka czwórka

CHRISTIE Agata: Noc w bibliotece

CHRISTIE Agata: Śmierć nadchodzi jesienią

CHRISTIE Agata: Zbrodnie zimową porą

RODZIEWICZÓWNA Maria: Dewajtis

BLACK Holly: Dlaczego król elfów nie znosił baśni

BLACK Holly: Zły król

KING Stephen: Mroczna wieża

Lackberg Camilla: Latarnik

Lackberg Camilla: Pogromca lwów

PRZYBYŁEK Agata: Nieszczęścia chodzą stadami

PRZYBYŁEK Agata: Takie rzeczy tylko z mężem

PRZYBYŁEK Agata: Pójdę za tobą wszędzie

SZARAŃSKA Joanna: Do zakochania jeden rok

SZARAŃSKA Joanna: Alpaka czułości

SZARAŃSKA Joanna: Kraina Spełnionych Życzeń

ROGALA Małgorzata: Grzech zaniechania

ROGALA Małgorzata: Punkt widzenia

ROGALA Małgorzata: Kiedyś cię odnajdę

ROGALA Małgorzata: Niezbity dowód

BEDNAREK Adrian: Obsesja

BEDNAREK Adrian: Ona

BEDNAREK Adrian: Dziedzictwo zbrodni

FICNER-OGONOWSKA Anna: Alibi na szczęście

BONDA Katarzyna: O włos

BONDA Katarzyna: Sprawa Niny Frank

BONDA Katarzyna: Florystka

BONDA Katarzyna: Nikt nie musi wiedzieć

BONDA Katarzyna: Klatka dla niewinnych

BONDA Katarzyna: Balwierz

BONDA Katarzyna: Zimna sprawa

BONDA Katarzyna: Urodzony morderca

BONDA Katarzyna: Efekt morza

TUCKER Nancy: Pierwszy dzień wiosny

OLEJNIK Agnieszka: A potem przyszła wiosna

CHMIELARZ Wojciech: Królowa głodu

CHMIELARZ Wojciech: Rana

OBUCH Marta: Francuski piesek

WITKIEWICZ Magdalena: Pudełko z marzeniami

SOCHA Natasza: Awaria małżeńska

PERRIN Valérie: Życie Violette

KENNEDY Elle: The deal

WARE Ruth: Jedno po drugim

WARE Ruth: Śmierć pani Westaway

KNEID  Laura: Tylko bądź przy mnie 3

BARTZ  Andrea: Nigdy nas tu nie było

STASIUK Andrzej: Opowieści galicyjskie

RUTKA Monika: Ashes

BONDA Katarzyna: Kobieta w walizce

BLACK Holly: Królowa Niczego

ROGOZIŃSKI Alek: Po trupach do celu

RUTKA Monika: Spark

KACZMARZYK Marek: Szkoła memów

KONDRACIUK Aleksandra: Venom II

KACZMARZYK Marek: Szkoła neuronów

KACZMARZYK Marek: Strefa napięć

LOS Ewa: Mroczny książę

FICNER-OGONOWSKA Anna: Szczęście w cichą noc

OBUCH Marta: Mąż przez zasiedzenie

OBUCH Marta: Metoda na wnuczkę

OBUCH Marta: Łopatą do serca

SAWIN Sergiusz: Jeszcze nie dzisiaj

STEEL Danielle: Bezpieczna przystań

MAXWELL John C: Wszyscy się komunikują, niewielu potrafi się porozumieć

ZAWADKA Michał: Chcę być kimś! czyli Jak osiągać cele w czasach, gdy wszyscy dookoła mają wywalone

KING Stephen: Mroczna wieża II

WILDER Ava: Jak wykiwać Hollywood

KORDEL Magdalena A ja na ciebie zaczekam

IZQUIERDO Andrea: Zodiakara

PIORUŃSKA Magdalena: Miłość z TikToka

TODD Anna: The darkest moon

ROWELL Rainbow:  Fangirl

PUŚCIKOWSKA Agata: Siostry nadziei

MACKO M. M: Zapomniałem dodać

CHATTAM Maxime: Sygnał

ROSA  Sonia: Manipulantka

CONSTANTINI Roberto: Żona doskonała

CHATTAM Maxime: Zew nicości

BERG Eric: Ruiny na wybrzeżu

ALEKTO S. C: Piękna aż do bólu

STEEL Danielle: Romans

ANKAOUA Maud: Kilometr zerowy

OKSANEN Sofi: Psi park

WACŁAWIK  Anna: Lekarze

MAISE Ella: Marriage for one

STEEL Danielle: Wszystko, co najlepsze

LARK Sarah: Złoto Maorysów

LARK Sarah: Kobiety Maorysów

DE LA CRUZ Melissa: Wyspa Potępionych

GLAISTER Seni: Pan Doubler zaczyna od nowa

VAIN Noemi: Suma kłamstw

FRENCH Dawn: Niech tak będzie

SCOTT Riva: Smak tajemnicy

KORDEL Magdalena: Okno z widokiem

STEEL Danielle: Palomino

CONSTANTINE Liv: Jak zostać panią Parrish

KRÓL Jakub: Łowca

NOEL Alyson: Niezrównani

SZYMAŃCZAK Klaudiusz: Otulina

KAMAL Sheena: Nieobecna

SUCHECKA Justyna: Young Power

PŁOSZAJ Agnieszka: Nie zabijaj

COUCH Robbie: Jeśli jutro nie nadejdzie

STEEL Danielle: Wysokie tony

CHAMBERS Clare: Małe przyjemności

KALENGULA Catherine: Emily w Paryżu

LEONARD Dion: Odnaleźć Gobi

SIEDLECKI Janusz: Byliśmy w Oświęcimiu

FRANSCELL Ron: Shadowman

GEFFEN Adiva: W objęciach lasu

KHADRA Yasmina: Zamach

CiIEPLAK Anna: Silna

ROUHIAINEN Elina: Lato skowronków

HONIGSTEIN Raphael: Jürgen Klopp

LE CARRE John: Tunel z gołębiami

CLINE Emma: Dziewczyny

MARIAS Javier: Berta Isla

RIBAS Rosa: Dar języków

KHOURY Raymond: Osmański sekret

MODIANO Patrick: Dora Bruder

SCHULMAN Ninni Tylko ty

BAKER Chandler: Zmowa milczenia

BELLO Antoine: Producenci

.

Upoluj swoją książkę – otwórz 


Informujemy, że biblioteka szkolna, dzięki przekazanym darom, wzbogaciła się o 50 płyt DVD z kolekcji „Wojna i Broń”. Dzięki filmom możecie odkryć tajemnice historii wojennej i militariów. Oglądając pasjonujące produkcje poczujecie wielkie emocje, jakie na przestrzeni wieków towarzyszyły uczestnikom słynnych bitew. Poznacie wszystkie techniczne sekrety broni i systemów zbrojeniowych. Dzięki wyjątkowym ujęciom będziecie mogli przenieść się do sensacyjnego świata wydarzeń wojennych. Zachęcamy do wypożyczeń.

Gallery with ID 332 doesn't exist.

Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa – projekty

W związku z przystąpieniem naszej szkoły do Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa uczniowie
w swoich klasach realizowali projekty.

Klasy pierwsze: „Stop używkom” 

Klasa I a przystąpiła do realizacji projektu „Stop używkom” podczas nauczania zdalnego. Uczniowie jeszcze w trakcie pobytu w szkole zapoznali się z nowościami zakupionymi do biblioteki poruszającymi kwestię używek. Na zajęciach z wychowawcą korzystali z materiałów zamieszczonych na platformie epodręczniki: Używki, czym są i dlaczego są szkodliwe https://epodreczniki.pl/a/uzywki-czym-sa-i-dlaczego-sa-szkodliwe/DBfMArZu2. Na lekcji rozmawiali m. in. o tym dlaczego ludzie stosują używki, co robią, aby poprawić swoje samopoczucie, jak skutecznie odmawiać. Efektem końcowym projektu było przygotowanie plakatów oraz prezentacji na temat „Stop używkom”.

Gallery with ID 320 doesn't exist.

21.10.2020r. uczniowie klasy 1b na zajęciach z wychowawcą w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa zrealizowali projekt „Stop używkom!!!” Rozmawiali o  szkodliwości używania nikotyny, alkoholu, narkotyków, dopalaczy… Młodzież wykazała się dojrzałością i wiedzą na temat szkodliwości  stosowania różnego rodzaju używek.

Zwieńczeniem projektu było wykonanie ciekawych plakatów mówiących: NIE UŻYWKOM.

Gallery with ID 318 doesn't exist.

Klasy drugie: „Foto książka”

Uczniowie klasy II ag wzięli udział w zdalnej lekcji wychowawczej z Microsoft Teams „Mam prawo do bycia sobą – zachowania asertywne”. Scenariusz lekcji powstał na podstawie książki Roberta Alberti: „Asertywność” pozyskanej z tytułu Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa. Zostały również wykorzystane materiały z portalu www.interklasa.pl oraz z portalu www.scholaris.pl.

Najpierw uczniowie otrzymali link do filmiku prezentującego różne sytuacje, w których należy być asertywnym. Później rozmawialiśmy o relacjach międzyludzkich. Każdy człowiek ma wybór, może zachowywać się ulegle, agresywnie lub asertywnie. Warto jednak zadać sobie pytanie, jak się później czuje on i jego otoczenie. Na koniec uczniowie wykonali ćwiczenie on – line, którego celem było pokazanie, czy zrozumieli pojęcie asertywności. Zadanie polegało na rozpoznaniu wśród zaproponowanych siedmiu zachowań tych asertywnych. Uczniowie zostali również zapoznani z listą praw każdego człowieka.

Dlaczego warto być asertywnym? Ponieważ jest to świetny sposób na to, jak w kontaktach z innymi wykorzystać swoje prawa, nie przekraczając granicy cudzych. Będąc asertywnym zwiększamy szacunek do samego siebie, stajemy się bardziej pewni siebie i zadowoleni, że jesteśmy sobą.

Ponadto uczniowie klasy II ag zostali zapoznani z listą książek zakupionych do biblioteki i zachęceni do czytania, a do realizacji projektu „Foto-książka” przystąpili już podczas nauczania zdalnego. Mieli podzielić się swoimi przemyśleniami, które wywołała u nich czytana lektura. Mile widziane są fotografie. Refleksje na temat przeczytanej książki być może zachęcą innych do czytania.

Oto niektóre z nich:

Simon Beckett – „Zapisane w kościach” – To druga część z serii o doktorze Hunterze i to wyśmienicie, że biblioteka pozwala nam nie tylko zacząć przygodę z jakąś książką, ale zagłębić się w nią dalej 🙂 Trzymająca w napięciu, nie da się jej czytać dłużej niż 2 dni, bo za bardzo wciąga!

Stephen King – „Lśnienie” – Film widziałem kilka razy i nareszcie mogłem przeczytać też książkę. Świetny horror i trzyma w napięciu równie mocno jak film. King to istny mistrz!

Agatha Christie – „Morderstwo w Orient Expressie” – Jedna z najbardziej znanych książek Agathy Christie, niezbyt gruba, więc szybko się czyta. Można powiedzieć, że jedyna w swoim rodzaju – a zwłaszcza zaskakujące zakończenie.

John Green – „Gwiazd naszych wina” – Do przeczytania książki zachęciła mnie jej wyśmienita ekranizacja. Rewelacyjnie napisana, przedstawiająca dość trudny temat, ale pełna poczucia humoru 🙂 Nie obejdzie się jednak bez paczki chusteczek!

„Proza Remigiusza Mroza… Chyłka – Kunszt prawniczki, wiedza, ciekawość, dążenie do prawdy, zaskakujące zwroty akcji … z całego serca polecam. Cytując autora ,,Kiedy życie rzuca Ci kłody pod nogi, zacznij budować z nich schody, zajdziesz wysoko”- ,,Inwigilacja” (5 część serii o Joannie Chyłce)”.

Gallery with ID 321 doesn't exist.

Klasa II a sp zrealizowała projekt „Foto książka”. W ramach przedsięwzięcia uczniowie wzięli udział w zajęciach:
„W poszukiwaniu książki – moje preferencje czytelnicze”

Zajęcia odbyły się w czasie nauczania zdalnego, kiedy kontakt młodzieży z biblioteką, czytelnią jest niestety utrudniony. Uczniowie wiedzą już, jak korzystać z wypożyczania przez Internet, przejrzeć zbiory biblioteczne wg. katalogów udostępnianych przez biblioteki, jednak zdają też sobie sprawę, że wtedy można zobaczyć najczęściej tylko tytuł, autora, czasem  okładkę.

Zastanawialiśmy się, jak pójść krok dalej – czyli sięgnąć do recenzji zamieszczanych przez wydawnictwa, wejść na czytelnicze portale społecznościowe, przestudiować sondaże, albo –  skorzystać z rad  znajomych, którzy książkę już czytali. Ale nawet jeśli pochłonęli ją jednym tchem lub czytali smakując powoli każde zdanie, oddając się refleksjom, przemyśleniom, to zapytają – jakiej książki szukasz, jakie są Twoje czytelnicze preferencje?

Z rozmów z uczniami wynika, że najczęściej sięgają po pozycje, które:

  1. Opowiadają o świecie ich rówieśników – bo wtedy łatwo wejść w świat bohaterów, ich role
  2. Są z pogranicza świata realnego i science fiction- bo można uciec od trudnej codzienności, znaleźć dla siebie inspirację, pobudzić kreatywność
  3. Podejmują tematy walki z przeciwnościami losu lub samym sobą, zmagania się  z własnymi słabościami – bo można zdobyć wiarę i nadzieję
  4. Odnoszą się do wartości, które są bliskie każdemu – przyjaźni, miłości, tolerancji, afirmacji życia  i drugiego człowieka
  5. Pokazują kulisy pracy w służbach mundurowych– zgodnie ze specyfiką klasy policyjnej

Wyzwanie zaprezentowania swoich wyborów podjęli uczniowie, aby zachęcić do sięgnięcia po zbiory zakupione do biblioteki szkolnej. Są to  prace plastyczne oraz zdjęcia pokazujące co warto przeczytać.


Uczniowie klasy II bg w ramach projektu „Foto-książka” wzięli udział w konkursie klasowym na zdjęcie – plakat  przedstawiający „Najciekawszą Książkę”. Następnie swoje prace zaprezentowali w bibliotece szkolnej organizując wystawkę tematyczną.

Gallery with ID 327 doesn't exist.

Uczniowie klasy II C SP w ramach projektu „Foto-książka” wzięli udział w zajęciach „Moje spotkanie z nową ofertą wydawniczą w bibliotece szkolnej”. Celem było poznanie funkcjonowania oraz działań podejmowanych i realizowanych w bibliotece szkolnej. Uczniom zaprezentowano nowości zakupione w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa. Szczególną uwagę zwrócono na tytuły dotyczące fotografii. Uczniowie po zapoznaniu się z literaturą fachową ćwiczyli swoje umiejętności podczas wykonywania zdjęcia, które jak mówi tytuł projektu łączą ze sobą foto i książkę, czyli techniczne zasady robienia zdjęć i promocję ciekawych nowości.

Gallery with ID 319 doesn't exist.


Uczniowie z klasy II C G pod opieką wychowawcy zrealizowali w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa projekt „Foto-książka”. Na początku uczniowie zapoznali się z nowościami zakupionymi do biblioteki szkolnej na temat sztuki jaką jest fotografia. Poznali magię światła, nauczyli się bardziej kreatywnego patrzenia i komponowania obrazów. Dowiedzieli się o technikach, które każdy fotograf powinien znać, by robić lepsze zdjęcia przyrody, krajobrazów i ludzi. Poznali także twórcze metody, takie jak tworzenie „deszczu” i fotografowanie „duchów”, posiedli również wiedzę na temat sprzętu i programów do obróbki zdjęć. Projekt zakończyli poczuciem,  że fotografii może nauczyć się każdy, a tym samym obalili stereotyp, że jest to dziedzina tylko dla wybranych. A oto uczniowie podczas przygotowań do projektu oraz efekty ich pracy.

Na lekcji języka polskiego uczniowie kontynuowali projekt „Fotoksiążka – jak zrobić fajne zdjęcie?” Nauczyciel przypomniał jakie obowiązują zasady pisania recenzji. Natomiast zadaniem uczniów było zrecenzowanie wybranej książki zakupionej do biblioteki, z której warto skorzystać chcąc zrobić dobre zdjęcie. Wybrane recenzje zamieszczamy poniżej.

Książka, która najbardziej przypadła mi do gustu nosi tytuł ,, Zdjęcia z duszą ”, pióra Davida duChemin’a. Zwraca ona uwagę na wiele ważnych kwestii podczas robienia zdjęć, takich jak światło, cień, tło, czy ustawienie obiektywu. Bardzo podobało mi się, że były poukładane rozdziały, co dało dużą przejrzystość. Informacje były zrozumiałe i bardzo pomocne, a fotografie piękne. Bardzo przydatne jest to, że książka zwraca uwagę nie tylko na oczywiste kwestie odnośnie robienia zdjęć, ale również na te mniej konwencjonalne, ale nadal bardzo ważne. Według mnie warto zajrzeć do tej książki że względu na mądrości z niej płynącej. Można się wiele dowiedzieć odnośnie robienia zdjęć.

K.O.

„Fotografia bez tajemnic” Bryana Petersona doskonale mogłaby zostać podstawowym podręcznikiem w klasach o profilu fotograficznym. Uczniowie, którzy chcieliby poszerzyć swoją wiedzę w zakresie fotografii i fotografowania z powodzeniem mogliby go wykorzystać. Każdy, kto chce mieć większe pojęcie o tym, czym są przysłona, balans bieli, ekspozycja albo czas naświetlania śmiało może sięgać po tą pozycję. W książce znajdziemy podstawowe informacje, potrzebne nam do robienia nie byle jakich fotek, ale profesjonalnych ujęć fotograficznych. Ponieważ fotografia wymaga nie tylko „dobrego oka”, ale również podstawowej wiedzy w tym zakresie – wiedzy połączonej z umiejętnościami.

Praktycznie zawsze, kiedy widzimy zdjęcie, które wywarło na nas duże wrażenie, zastanawiamy się nad tym, jak jego autor uzyskał tak niesamowity i imponujący efekt?

Dzięki takim książką, jak „Fotografia bez tajemnic” Bryana Petersona mamy możliwość poznania kilku sekretów wielkich fotografów, którzy nie tylko pokazują swoje umiejętności i wiedzę, ale dzielą się także swoimi „sztuczkami” oraz patentami. Nie daje nam to oczywiście gwarancji, że wykonamy zdjęcia tak dobre jak profesjonalni fotografowie. Mało tego, nie mamy nawet gwarancji, że zrobimy choć jakościowo zbliżone zdjęcia. Mamy za to gwarancję, że wiedzę, którą przekaże nam fotograf, będziemy mogli wykorzystać w praktyce – i to z niezłym skutkiem.

Każdy z ujętych w książce tematów ilustrują zdjęcia, które pomagają zrozumieć w praktyce zagadnienia teoretyczne. Zaś w celu udoskonalenia warsztatu fotograficznego autor wprowadził ćwiczenia, które każdy fotograf – amator, czy fotograf – uczeń jest w stanie wykonać samodzielnie. Książka ta, chociaż zawiera bardzo dużo technicznych wiadomości, jest po prostu inspirująca. Bryan Peterson kolejny raz udowadnia, że „sucha” wiedza, podana w interesującej oprawie, może być fascynującą wyprawą w nieznane. A zwykła teoria poparta przykładem kilku zdjęć sprawia, że nie uczymy się bezmyślnie na pamięć – nasza nauka od razu staje się łatwa i przyjemna.

Przewodnik wykorzystać może zarówno osoba, która interesuje się fotografią portretową, jak i fotografowaniem przyrody. Każdy znajdzie w nim dla siebie coś, co przykuje jego uwagę i co będzie mógł zastosować w swojej pracy z aparatem. „Fotografia bez tajemnic” to bardzo dobry poradnik, który niczym przewodnik turystyczny przeprowadzi czytelnika przez najważniejsze i najatrakcyjniejsze miejsca – oczywiście fotograficzne. Jak zwykle u Petersona, publikacja napisana jest lekkim i przystępnym językiem, który zrozumieć będzie w stanie każdy. Nie jest to bowiem przewodnik dla zawodowców, obfitujący w fachową terminologię, a podręcznik dla szerokiego grona odbiorców. W książce bardzo szybko można się odnaleźć i bardzo łatwo się też po niej poruszać. Autor podzielił poradnik na części, które dodatkowo wyróżnił wizualnie, a do tego dodał spis treści. Łatwość i przejrzystość oraz dodatkowo rzetelność to cechy, które zawsze towarzyszą publikacjom wychodzącym spod ręki Bryana Petersona. Dlatego z czystym sumieniem polecam tę książkę. Myślę, że książka byłaby doskonałym prezentem urodzinowym, czy nawet mikołajkowym.

A.M.

Gallery with ID 315 doesn't exist.


Klasy trzecie: „Polecam Ci książkę”

Uczniowie poszerzyli swoją wiedzę na temat nowości wydawniczych znajdujących się w szkolnej bibliotece, pogłębili umiejętności wyrażania własnych opinii na temat ulubionej książki.  Na zakończenie projektu uczniowie napisali recenzje książek, które polecają kolejnym czytelnikom.

Czy łowca potworów złowił moje serce?

O tej serii jest już głośno od jakiegoś czasu, a mianowicie już od roku 2007, kiedy to na rynek wyszła gra o przygodach Białego Wilka. Oczywiście jest tutaj mowa o słynnej sadze wiedźmińskiej autorstwa nie kogo innego jak wspaniałego Andrzeja Sapkowskiego. W tej recenzji nie będę udawać, że jest ona napisana obiektywnie, ponieważ na pewno taka nie będzie, bo z Geraltem z Rivii jak i samym panem Sapkowskim znam się już nie od dzisiaj i tak samo długo podziwiam świat jak i bohaterów stworzonych na łamach książek o wiedźminie. Jakie to były piękne dni, gdy z zapartym tchem śledziłam przygody gburowatego głównego bohatera i całej pociesznej ferajny na którą składają się chociażby Ciri, Yennefer i Jaskier.

Myślę, że jest to jedna z najlepiej napisanych serii w tym gatunku literackim, jakim jest oczywiście fantastyka. Andrzej Sapkowski zabiera nas do świata pełnego magii, elfów, krasnoludów,  czarownic, wiedźminów i potworów, utrzymując klimat w realiach czasów średniowiecza. Poznajemy więc rycerzy, królowe, myśliwych, oberżystów i innych trudniących się profesjami dzisiaj już zbytecznymi.

Autor stylizując język powieści używa wielu archaizmów, co moim skromnym zdaniem jest strzałem w dziesiątkę. Mogłam niemal poczuć się jakbym stała obok bohaterów i przysłuchiwała się ich rozmowom pełnym sarkastycznych odpowiedzi Geralta, pełnych jadu słów Yennefer czy niewybrednych żartów krasnoludów.

Kolejną zaletą jest wielowymiarowość bohaterów. W sadze wiedźmińskiej nie ma nudnych, szablonowych ludzi, każdy jest inny i wyrazisty. Geralt chociażby cały czas próbuje wybrać między dobrem a złem, jednak w większości sytuacji wybór ten nie jest wcale taki oczywisty jak mogłoby się wydawać. Bardzo doceniam również to, że główny bohater nie jest idealny. Biały Wilk bowiem posiada wiele wad, jednak nie jest to coś, co zniechęcałoby mnie do czytania, a wręcz odwrotnie, bo dość już mam czytania o nieskazitelnych w swojej doskonałości rycerzach, którzy tylko czekają na okazję by zbawić świat. Nie lubię takich bohaterów, ponieważ nie ma w nich nic z człowieka z krwi i kości, który posiada jakieś skazy na charakterze. Dlatego więc Geralt z Rivii jest dla mnie jedyny w swoim rodzaju i już na zawsze pozostanie w moim sercu jako przykład dobrze ujętej postaci.

Jednak najbardziej zachwycił mnie w tej serii przedstawiony przez Sapkowskiego obraz świata. Świata pełnego podziałów, nieuczciwości i rasizmu, gdzie możemy zobaczyć problemy, które z łatwością możemy przyporządkować naszej rzeczywistości. Historia Starszych Ras jest pełna bólu i cierpienia, ponieważ walczą oni o możliwość bycia wolnymi od ludzkich uprzedzeń i życia w spokoju. Wiedzą jednak, że tak się nie stanie ponieważ nie mają szans w walce z ludźmi, którzy przybywając do świata wiedźmina zajęli ziemię należącą wcześniej do elfów, krasnoludów i niziołków. Jest to właśnie przykład dojrzałości z jaką Sapkowski zabrał się do pisania tej serii i nie traktuje on czytelnika jak dziecka, któremu trzeba wskazać gdzie jest dobro a gdzie zło. Sami musimy więc zinterpretować działania bohaterów, czy potępiamy ich za ich uczynki, czy wręcz odwrotnie.

Naprawdę historia wiedźmina nie mogła zostać lepiej napisana i jeśli miałabym szukać jakichkolwiek wad, to nie wiem czy byłabym w stanie jakiekolwiek znaleźć. Może to przez sentyment, z którym podchodzę do tych książek, a może to jest naprawdę dzieło przełomowe i epickie, nie wiem sama. Chyba w takim razie musicie ocenić sami.

Saga wiedźmińska. Dwa słowa, które zmieniły moje spojrzenie na świat i literaturę. Teraz nie ma książki, której nie porównywałabym do Wiedźmina, nie ma bohatera, którego nie zestawiłabym z Geraltem. Cóż mogę jeszcze powiedzieć? Cudowna książka cudownego autora z cudownymi bohaterami osadzona w cudownym świecie. Więc mimo, że przeczytałam już sagę wiedźmińską 7 razy, to w planach mam dalsze godziny spędzone na podążaniu za historią Białego Wilka. Według mnie najlepsza seria na świecie!

A.M.

„Insygnia Śmierci”

Niedawno skończyłam czytać całą serię książek Harrego Pottera. Największe wrażenie wywarła na mnie ostatnia część serii pt. „Insygnia Śmierci”. Pożegnanie z książkowym Harrym Potterem odbyło się moim zdaniem, w wielkim stylu. Autorka w sposób spektakularny i jeszcze bardziej fantastyczny przedstawiła ostatnie przygody Harrego i jego przyjaciół – Rona i Hermiony.

Po śmierci Profesora Dumbledor’a wydaje się, że nadzieja całkowicie zniknęła z tego magicznego świata. Bo przecież sędziwy dyrektor Hogwartu był jedynym, kogo Czarny Pan się bał. Teraz jest tylko trójka przyjaciół a przeciwko nim dosłownie cały świat. Misja, którą Harry musi wykonać jest niezwykle niebezpieczna. Odnalezienie horkruksów, w których Voldermort poukrywał cząstki swojej duszy to nie przelewki. Do tego nie do końca wiadomo, czym są przedmioty, ani gdzie należy ich szukać. Bohaterowie nie wracają już do Hogwartu. To miejsce, jak i wiele innych włącznie z Ministerstwem Magii oraz ulicą Pokątną przestało być bezpieczne. Rozpoczyna się więc trudna podróż w poszukiwaniu horkruksów, a im bliżej są odnalezienia kolejnych przedmiotów, tym ciężar odpowiedzialności za uratowanie świata czarodziejów zaczyna ciążyć coraz bardziej. Do tego dochodzi oddzielny wątek fantastycznej legendy w postaci Insygniów Śmierci. Tajemniczych, magicznych przedmiotów, które jak mówi legenda, dają posiadaczowi władzę nad sama śmiercią. Bardzo kuszące szczególnie z punktu widzenia Sami-Wiecie-Kogo. Tylko czym one są i czy tak naprawdę istnieją? Jak zakończy się ta przygoda? Czy groźba śmierci wisząca nad Harrym spełni się? Jaki będzie finał książki?

„Insygnia” obfitują w przygody. Nic dodać nic ująć, ta książka mimo, że ma w sobie niewiele radosnych scen, jest wspaniałym punktem kulminacyjnym całej serii. Choć ze swojej strony zapewne będę często wracać do książek opowiadających o przygodach Harrego Pottera, to jednak cieszę się, że historia nie ciągnie się przez jeszcze kilka tomów. Ta ostatnia część pokazuje talent jakim dysponuje Rowling oraz umiejętność pisania wspaniałych zakończeń, czym może poszczycić się niewielu pisarzy.

Harry Potter jest znanym tytułem na całym świecie. Podbił serca dzieci, a nawet i dorosłych. To dzięki serii Potteradzieci i młodzież polubiły czytanie. Tak jest również ze mną. Czytając o przygodach Harrego zapominam o całej rzeczywistości, jest to zdecydowanie moja ulubiona seria. Moim zdaniem J.K Rowling jest genialną pisarką i jej książki są fantastyczne! Podbiła serca młodych czytelników, w tym także i moje. Komu poleciłabym całą serię Harrego Pottera? Wszystkim! Myślę, że cała seria książek spodoba się i nastolatkom, i dorosłym. To świetnie spędzony czas dla każdego. Całą serię, łącznie z tą ostatnią częścią warto jest przeczytać. Nic od dawna mnie tak bardzo nie pochłania jak magia tej serii. Podsumowując, „Harry’ ego Pottera i Insygnia Śmierci” oceniam celująco.

A.M.

Smoki, wilkory i inne stwory w niezwykłym świecie Martina.

„Gra o tron”. Chyba nie ma już osoby, która nie słyszałaby o tej książce i jest ku temu powód, ponieważ jest to powieść powalająca na kolana. Autorem tego dzieła jest oczywiście George R. R. Martin, który pracuje już nad tą serią książek od 1996 roku. Jest ona tak dobra, że na jej podstawie powstał serial opisywany przez wielu za najlepszy seria wszechczasów. Ja, osobiście będąca dopiero na początku podróży z bohaterami wykreowanymi przez Martina, ocenię tutaj pierwszą część cyklu „Pieśni lodu i ognia”.

W świecie, gdzie każdy jest wrogiem każdego o władzę walczą potężne rody Westeros, które pragną posadzić członka swojej rodziny na żelaznym tronie. Będąc wciągniętymi w wir intryg, walk i zdrad łatwo zapomnieć, że w powieści występują również magiczne stworzenia takie jak smoki i tajemniczy Inni. Moim zdaniem właśnie to odróżnia tę książkę od wszystkich z tego gatunku. Tutaj na pierwszym planie są bohaterowie, pełnokrwiści, napisani bardzo dokładnie i rzeczywiście, a nie magia, która jest jedynie tłem dla osób przedstawionych w „Grze o tron”.

W trakcie czytania towarzyszymy kilku bohaterom, którzy zmiennie są narratorami powieści. W pierwszej części towarzyszą nam członkowie rodu Starków: Eddard, Sansa, Arya, Catelyn i Brandon, jak i również Daenerys z rodu Targaryenów i Tyrion z rodu Lannisterów. Tutaj przyznam szczerze na początku mojej podróży z tą książką strasznie denerwowała mnie cały czas zmieniana narracja, jednak po czasie zdołałam docenić to jak wspaniale jest doświadczać pewnych zdarzeń z różnych punktów widzenia. Tak więc początkowa wada przerodziła się w zaletę.

Myślę, że kolejną świetną rzeczą w tej książce jest jej wierność rzeczywistości. Pomimo wielu fantastycznych elementów wydarzenia przedstawione tam możemy porównać nawet do niektórych wydarzeń historycznych. Martin nie powiela schematów wcześniej przedstawianych w powieściach fantasy. Nie mamy tutaj odwiecznej walki dobra ze złem, za to główną osią na której bohaterowie się poruszają są niekiedy bardzo złożone relacje międzyludzkie. Pomimo tego, że towarzyszymy lordom i damom to jednak są oni dalej ludźmi, posiadają wady.

Złożoność świata i bohaterów owocuje w tym przypadku nieprawdopodobnie dobrą książką, która mimo tego że posiada aż 700 stron jest bardzo wciągająca i ja osobiście poświęciłam się jej lekturze przez dwa dni, podczas których nie robiłam nic innego poza zaczytywaniem się tym niesamowitym dziełem. Moim zdaniem bardzo ciężko jest stworzyć tak realistyczny i jednocześnie niezwykły świat, który nie podąża za wcześniejszymi schematami, a jest całkowicie oryginalny. Dlatego jeśli jeszcze nie przeczytaliście „Gry o tron” to teraz właśnie nadszedł na to czas!

J. H


Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa w naszej szkole

Otrzymaliśmy dotację w wysokości 15000 zł na zakup książek do biblioteki szkolnej z przeznaczeniem na promocję czytelnictwa.
Wszyscy: uczniowie, rodzice, nauczyciele włączyli się do przygotowania  listy propozycji książek do zakupu.
Lista książek została zaopiniowana przez Radę Rodziców, Samorząd Uczniowski oraz Miejską Bibliotekę Publiczną
i Filię Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej.
Teraz trwa wpisywanie książek do programu bibliotecznego MOL Net+, żeby wszyscy mogli jak najszybciej korzystać
z zakupionych nowości.

Nowości zakupione w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa:

LISTA NR 2

ZAŁUSKA K.: Nad lawendowym morzem

DAVIES N.: Na krańce świata

DAVIES N.: Europa

DAVIES N.: Europa między Wschodem a Zachodem

DAVIES N.: Europa walczy 1939-1945

DAVIES N.: Mikrokosmos

DAVIES N.: Wyspy

FLANAGAN J.: Zwiadowcy

JASIENICA P.: Polska Jagiellonów

JASIENICA P.: Rzeczpospolita Obojga Narodów

JASIENICA P.: Polska Piastów

DAVIES N.: Powstanie ’44

DAVIES N.: Biały orzeł – czerwona gwiazda

DAVIES N.: Zaginione królestwa

DAVIES N.: Boże igrzysko

KOSMOWSKA B.: Samotni.pl

BERĘSEWICZ P.: Wszystkie lajki Marczuka

KOSMOWSKA B.: Buba

RYRYCH K.: Król

JAGIEŁŁO J.: Kawa z kardamonem

JAGIEŁŁO J.: Tiramisu z truskawkami

JAGIEŁŁO J.: Czekolada z chili

MRÓZ R.: Hashtag

HARDY J.: Jazda na rydwanie

KOSMOWSKA B.: Niechciana

LANG H.: Kobiety z bloku 10

SZUDROWICZ E.: Śmierć w błękitnej lagunie

WAŃKOWICZ M.: Monte Cassino

BECKETT S.: Zimne ognie

BEDNAREK A.: Pasażer na gapę

KOSZEWSKA M.: Kiedyś nadejdzie ten dzień

LINGAS-ŁONIEWSKA A.:  Zakochane Trójmiasto

JANISZEWSKA A.: Po drugiej stronie

KOPER S.: Polscy szpiedzy

DĘBSKI P.: Magnaci

RUSZEL M.: Strażnik Tresaonu

GOŁKIEWICZ W.: Dorastanie w cieniu wojny

JANISZEWSKA A.: Kuzynka Marie

ORLIŃSKA Z.: Biały teatr panny Nehemias

RYRYCH K.: Wyżej niż wysoko

RYRYCH K.: Denim blue

ŁUCZAK P.: Cyrki bezpłatne

BĄKIEWICZ G.: O melba!

KOSMOWSKA B.: Pozłacana rybka

RYRYCH K.: Zyg-zyg marchewka

RYRYCH K.: Bachor

RYRYCH K.: Mała Jerzego

RYRYCH K.: Jasne dni, ciemne dni

TROJANOWSKI T.: Stroiciel

RYRYCH K.: Pepa w raju

SZYMECZKO K.: Czworo i kości

BERĘSEWICZ P.: Pieniądze albo kasa

JAGIEŁŁO J.: Tylko gdy pada deszcz

RYRYCH K.: Skrzydłak

BECKETT S.: Zapisane w kościach

BECKETT S.: Rany kamieni

PAVONE C.: Kobieta, której nikt nie znał

SZATARSKA A.: Niebezpieczna gra

ANDER P.: Mroczny rewers

BECKETT S.: Szepty zmarłych

BECKETT S.: Niespokojni zmarli

FOLLETT K.: Klucz do Rebeki

FOLLETT K.: Zima świata

FOLLETT K.: Papierowe pieniądze

FOLLETT K.: Upadek gigantów

FOLLETT K.: Kryptonim „Kawki”

FOLLETT K.: Świat bez końca

FOLLETT K.: Noc nad oceanem

FOLLETT K.: Na skrzydłach orłów

FOLLETT K.: Słup ognia

FOLLETT K.: Lot ćmy

FOLLETT K.: Człowiek z Sankt Petersburga

FOLLETT K.: Filary ziemi

FOLLETT K.: Krawędź wieczności

SOSNOWSKA E.: Majka

MIOSGA L.: Anioł stróż czy czekolada?

GOŁĘBIOWSKI G.: Dług krwi

BOWLING N.: W cieniu bohaterów

ARSDALE P.: Bestia

WOŹNIAK B.: Galeria

SPRINGER N.: Enola Holmes

CHLUPOVA D.: Trzecia terapia

LESZCZYŃSKI M.: Bez litości i przebaczenia

NOWAK J.: Antosia

MOŹDZIERZ J.: Cygański tost

ZBIRÓG D.: Szansa na start

BREŚ M.: Szepty przeszłości

SEAGER C.: My (secret) Youtube life

SUKKAR S.: Chłopiec z Aleppo, który namalował wojnę

KUJAWSKA K.: Nowy dom

WYSOCKI S.: Anioł trzeciego świata

CHOO Y.: Nocny tygrys

BATES L.: Spalona

GÓRNICKA, G.: Kulturalna zawierucha

GIERASIMIUK-MERTA E.: 3600 gramów szczęścia

GŁOWACKA, K.: Misfit

RAWSTHORNE P.: Nowy chłopak

YORK V.: Oh my god!

BEDNAREK A.: Skazany na zło

KRAUZE M.: Zaufaj mi jeszcze raz

GOLUCH K.: Czerwona zemsta

LAWRENCE P.: Orangeboy

KĄDZIOŁKA  M.: Jak przeżyć szkołę

KUCHALSKA A.:  Elul

BROOKS K.: Dziennik z bunkra

AINSWORTH E.: Krzywda

BEDNAREK A.: Córeczki

GOLDMAN K.: Abrah

HRYNIEWICKI E.: Czarne koty

BROOKS K.: iBoy

LUEDDECKE L.: Gdzie niebo mieni się czerwienią

KRAUZE M.: Czekałam na ciebie

BLACK H.: Okrutny książę

ROTH V.: Spętani przeznaczeniem

DEGÓRSKA I.: Internat

SOBOL B.: Cudzoziemka

LECHOŃSKI D.: Boski smak wanilii

KIERZK C.: Andyjski dysk

DĄBROWSKA A.: Odlecimy stąd

HAJDENRAJCH W.: Elbing-Elbląg

JĘDRYKA A.: Zeszyt do historii

KLISZEWSKI M.: Bez rozgrzeszenia

KUBICA M.: Tamta kobieta

STANKOWSKI W.: Klara

MURAWSKA N.: Życie jest piękne

BEDNAREK A.: Inspiracja

PŁOSZAJ A.: Bigamista

Derdo M.: Wrzosowisko

SEGE:  W drodze do wolności

KNEIDL L.: Jednak mnie kochaj

LOS E.: Ćma

PITCHER C.: To kłamstwo cię zabije

SAR A.: Korpoface

DELEVINGNE C.: Mirror mirror

WÓJTOWICZ M.: Post scriptum

MROZEK R.: Intro ligdre

Szymańska A.: Domek

ŻEROMSKI S.: Przedwiośnie

SZYMBORSKA W.: Wszelki wypadek

GAUTIER B.: Zbigniew Herbert i poetyka daru

GLUKHOVSKY D.: Metro 2035

VAAS R.: Po prostu Hawking

LACKBERG C.: Książniczka z lidu

LACKBERG C.: Kamieniarz

LACKBERG C.: Fabrykantka aniołków

LACKBERG C.: Syrenka

KUZIAK M.: Jak mówić, rozmawiać, przemawiać?

CZERNIAWSKA E.: Jak się uczyć?

KUZIAK M.: Jak mówić, rozmawiać, przemawiać?

KUZIAK M.: Jak pisać?

TOMCZYK-MARYON M.: Jak czytać gazety

PRUS B.: Lalka

FLANAGAN J.: Drużyna

KING S.: Mroczna wieża

RILEY L.: Siedem sióstr

ŚLRDZIŃSKI K.: Wyklęta armia

MICKIEWICZ A.: Konrad Wallenrod

LISTA NR 1

Olga Tokarczuk:  Księgi Jakubowe

Harlan Coben: O krok za daleko

Stephen King:  Pan Mercedes, Znalezione nie kradzione, Koniec warty,  Dallas 63, Cujo, Zielona mila, Lśnienie,  Stukostrachy

John Green : Gwiazd naszych wina

Monika Kowaleczko-Szumowska: Galop 44

Eric Bell: Alan Cole nie jest tchórzem

Ransom Riggs: Osobliwy dom pani Peregrin

Jarosław Grzędowicz: Pan lodowego ogrodu

Dmitry Glukovksy:  Metro 2034 i 2035

Dmitry Glukovsky:  Futu.re

Brendan Mull:  seria Baśnioboru

Mark Galeotti : Wory-tajemnice rosyjskiej supermafii

Wojtek Drewniak:  Historia Bez Cenzury I,II, III

Magda Knedler : Położna z Auschwitz

Andrzej Sapkowski:  saga wiedźmińska

Victoria Scott:  Ogień i woda,  Kamień i sól

Neil Gaiman: Mitologia nordycka

Alexandra Bracken:  Podróżniczka

Sławomir Mrozek:  Policja

Bond Gwenda:  Stranger Things. Mroczne umysły

Ferenc Molnár:  Chłopcy z Placu Broni

Joanne Kathleen Rowling:  Zbrodnie Grindelwalda

Robert Galbraith: Wołanie kukułki

Georg  R.R. Martin:  seria Pieśń lodu i ognia

Laura Sebastian:  trylogia Księżniczka popiołu

Colleen Hoover : Maybe someday,  Maybe Now. Maybe Not

Remigiusz Mróz:  W kręgach władzy,  seria o Chyłce,  Behawiorysta, Głosy z zaświatów

Yuval Noah Harari: Homo sapiens, 21 lekcji na XXI wiek, Homo deus

Gabriel García Márquez:  Sto lat samotności

Aldous Huxley : Nowy wspaniały świat

Agathy Christie: Mężczyzna w brązowym garniturze, Morderstwo w Orient Expressie

Martin Seligman:  Optymizmu można się nauczyć. Jak zmienić swoje myślenie i swoje życie

Robert Hare: Psychopaci są wśród nas

Skynner, Cleese: Żyć w rodzinie i przetrwać

Anne Schutzenberger:  Tajemnice przodków.  Ukryty przekaz rodzinny

Bartek Dobroch: Broad Peak. Niebo i piekło

Jon Krakauer : Wszystko za Everest

Adam Bielecki: Spod zamarzniętych powiek

Frey James:  Milion małych kawałków

Kaysen Susanna:  Przerwana lekcja muzyki

Selby Hubert Jr.:  Requiem dla snu

Keyes Daniel:  Człowiek o 24 twarzach

Victor E Frankl:  Człowiek w poszukiwaniu sensu

Carl Jung:  Wspomnienia sny myśli

Chriesien Vere Felscherinow:  My dzieci z dworca zoo

Katarzyna T. Nowak: Rok na odwyku

Anna Płońska : Jak pokonać trudności z funkcjami na lekcjach matematyki w szkole ponadpodstawowej

Agnieszka Krawczyk:  Lato w Pensjonacie pod Bukami,    Magiczne miejsce,  Zawsze w porę,  Lato wśród wydm

Agnieszka Lingas-Łoniewska: Bez pożegnania

Małgorzata Rogala: Zapłata, Dobra matka, Ważka,  Zastrzyk śmierci

Magdalena Witkiewicz: Jeszcze się kiedyś spotkamy

Albena Grabowska: Matki i córki

George Orwell:  Folwark zwierzęcy

George Orwell:  Rok 1984

Gustave Flaubert:  Pani Bovary

Maria Kuncewiczowa: Cudzoziemka

Joseph Conrad: Lord Jim

Władysław S. Reymont: Chłopi

Bolesław Prus: Z legend dawnego Egiptu

Sławomir Mrożek: Słoń

Jacek Dukaj: Katedra

Antoni Libera: Madame

Andrzej Stasiuk: Opowieści  galicyjskie

Olga Tokarczuk: Profesor Andrews w Warszawie

 

Camilla Lackberg: Złota klatka, Kaznodzieja

Elizabeth Hoyt: Książę nocy

  1. Green: Gwiazd naszych wina

Filip Sprinder: Miedzianka

Adam Lang: Nagroda pocieszenia

Pernille Ripp: Uczyć (się) z pasją

Ron Fry: Jak się uczyć

Wiesław Myśliwski:  Widnokrąg

Christophe Galfard: Wszechświat w twojej dłoni

Caroline Eriksson: Zniknięcie

Ken Wilber: Śmiertelni nieśmiertelni

Kate Quinn: Sieć Alice

Wojciech Dutka: Kurier z Teheranu

Julia Biel:  To nie jest, do diabła, love story!

Heather Morris: Podróż Cilki

Raynor Winn: Słone ścieżki

Beata Kowalik: No pasa nada!

Fannie Flagg: Boże Narodzenie w Lost River

Olga Rudnicka: Byle do przodu

Magdalena Witkiewicz: Moralność pani Piontek

Agata Przybyłek: Nie zmienił się tylko blond

Evzen Bocek: Ostatnia arystokratka

Betty MacDonald: Jajko i ja

Wojciech Chmielarz: Wyrwa

Lucinda Riley:  Siostra Słońca. Siedem sióstr

Joanna Chmielewska: Mąż zastępczy

Rafał Wojaczek : Prawdziwe życie bohatera

Dorota Combrzyńska-Nogala : Restaurant Day

Marek Hłasko:  Piękni dwudziestoletni

Jandy Nelson:  Oddam ci słońce

Brenda Rufener: Tam gdzie mieszkam

Aileen Orr:  Niedźwiedź Wojtek. Niezwykły żołnierz Armii Andersa

Charlotte Watts:  Życie bez stresu

Adam Alter:  Uzależnienia 2.0

Diana R Jenkins : Trudny temat? Rozmawiam

  1. Pawlikowska: Księga dobrych myśli

Kortko Dariusz, Watoła Judyta: Religa. Biografia najsłynniejszego polskiego kardiochirurga

Adam Kay: Będzie bolało

Marianna Fijewska:  Trudny przypadek. Prawdziwe historie polskich lekarzy

Roman Klasa: Operator 112. Relacja z centrum ratowania życia

Lysa Walder:  Na sygnale. Z życia ratownika medycznego

Katarzyna Puzyńska: Policjanci. W boju

Jerzy Dziewulski,  Krzysztof Pyzia:  Jerzy Dziewulski o polskiej policji

Wacław Makowski: Cywil w wojsku Wspomnienia z życia i wojen

Bogusław Pacek:  Wojska Specjalne Sił Zbrojnych RP

Katarzyna Puzyńska: Policjanci. Ulica

Marcin Ogdowski: Ostatni świadek

Rafał Pasztelański, Joanna Pasztelańska:  Strażacy

Marek Ławrynowicz:  Mundur

Wojciech Cejrowski:  Piechotą do źródeł Orinoko,  Podróżnik WC

Katarzyna Nowakowska: Skandal

Anna Ficner-Ogonowska: Jeśli zatęsknię

Colleen Hoover: Gdyby nie ty

Louisa May Alcott: Małe kobietki

Christine Riccio:  Drugie podejście

Kandi Steiner: Droga do ciebie

Jennifer O’Toole: (Sekretna) księga asperdzieciaka

Christiane Preissmann:  Asperger

Alyson Beytien:  Autyzm na co dzień

Catherine Faherty:  Autyzm… co to dla mnie znaczy?

Robert Alberti: Asertywność

Konrad Ambroziak: Depresja nastolatków

David DuChemin: Zdjęcia z duszą. Jak zostać fotografem z wizją

Henry Caroll:  Fotografuj ludzi jak mistrz

Bryan Peterson Fotografia bez tajemnic

Scott Kelby:  Sekrety mistrza fotografii cyfrowej. Najlepsze wskazówki

Antologia poezji polskiej

Rafał Opoń:  Dziś już nikt nie czyta poezji. Pokolenie rupieci

Ewa Anna Oleksiuk:  Tomik poezji z rękawa

Mario Escobar:  Dzieci żółtej gwiazdy

Alicja Sinicka:  Obserwatorka

  1. A. Paris: Dylemat

Deborah Feldman:  Unorthodox. Jak porzuciłam świat ortodoksyjnych Żydów

Agata Przybyłek:  Zrobię dla ciebie wszystko

Ilona Gołębiewska:  Zaczekaj na miłość

Jamie McGuire:  Nasze wszystkie światła

Kinga Gąska:  Miłość aż po rozwód

Maura Ellen Stokes: Zdarzyło się wczoraj

Thomas Cathcart:  Dylemat wagonika

Mateusz Grzesiak: Psychologia Hejtu, czyli jak radzić sobie z krytyką w życiu osobistym i zawodowym

Katarzyna Bonda:  Tylko martwi nie kłamią

Clive Gifford:  Złudzenia wzrokowe

Graham Lawton: Początki (prawie) wszystkiego

Juan Luis Arsuaga: Życie. Fascynująca podróż przez 4 miliardy lat

Aleksandra Dejewska: Bulimia. Moja historia choroby

Gladwin Peter,  Jan Greenough:  Powstać z popiołów. Historia chłopca, który…

Revol Elisabeth: Przeżyć. Moja tragedia na Nanga Parbat

Przemysław Wilczyński: Malarz obłędu

Heather Morris: Tatuażysta z Auschwitz

Katarzyna Miller: Blaski życia, Instrukcja  obsługi faceta,  Instukcja obsługi toksycznych ludzi

Mia Sheridan: Bez winy

Susane Cain: Ciszej proszę…

Jane Austen:  Duma i uprzedzenie

Suzanne Young:  Dzikie serca

Todd Annette Breaux:  Jak to robią najlepsi naucz.7 prostych sekretów

Andrzej Bubrowiecki: Jak wyjść z dołka emocjonalnego
Michał Rusinek:  Nic zwyczajnego. O Wisławie Szymborskiej

Bernard Minier: Nie gaś światła

Nicholas Sparks: Pamiętnik

Weronika Gogola: Po trochu

Lisa Timms: Pomoc dla nastolatków ze spectrum zaburzeń autystycznych w radzeniu sobie…

Oscar Wilde:  Portret  Doriana Graya

Pavel Ota: Puchar od Pana Boga

Anna Bikont: Sendlerowa

Nick Bostrom: Superinteligencja. Scenariusze, strategie…

Sarah Lotz: Troje

Jan Niżnikiewicz:  Droga do nieśmiertelności. Felietony medyczne

Wiesław Wernic:  Sierżant konnej policji

Paweł Reszka: Mali bogowie. O znieczulicy lekarzy.

Johann Hari: Ścigając krzyk dzieje wojny z narkotykami

Misja wojska. Szkice o siłach zbrojnych…

Dariusz Loranty , Aleksander Majewski: Spowiedź psa. Brutalna prawda o polskiej policji

Artur Hajzer : Atak rozpaczy


 Zasady korzystania z biblioteki szkolnej
w III Liceum Ogólnokształcącym im. Generała Władysława Andersa
w trakcie epidemii COVID-19

 

  1. Biblioteka czynna jest według harmonogramu wywieszonego na drzwiach.
  2. W wypożyczalni może przebywać tylko jedna osoba.
  3. Wypożyczenia odbywają się przez okno łączące czytelnię z wypożyczalnią.
  4. Obsługę czytelników realizuje bibliotekarz zaopatrzony w maseczkę oraz rękawiczki.
  5. Czytelnik zobowiązany jest do stosowania zasad bezpieczeństwa podczas pobytu w bibliotece, w szczególności do zakrywania ust i nosa, dezynfekowania rąk, zachowania bezpiecznego dystansu pomiędzy osobami oczekującymi.
  6. Pomieszczenia mają być systematycznie wietrzone (co godzinę).
  7. Po przyjęciu książek od użytkownika każdorazowo dezynfekowany jest blat, na którym leżały książki.
  8. Wszystkie zwracane materiały biblioteczne podlegają 3 dniowej kwarantannie w wyznaczonym pomieszczeniu bibliotecznym.
  9. Oddawane książki są oznaczane datą, w której zostały przyjęte. Są też wyłączone z wypożyczania do czasu zakończenia kwarantanny, po tym okresie włączone do użytkowania.
  10. Istnieje możliwość korzystania z czytelni, w której jednocześnie mogą przebywać dwie osoby.
  11. Zachęcamy do rezerwowania i zamawiania zbiorów bibliotecznych oraz terminów korzystania z czytelni poprzez dziennik elektroniczny.

Wyniki V Miejskiego Konkursu plastycznego na plakat promujący czytelnictwo

Do konkursu zgłoszono 142 prace ze szkół podstawowych  z Dąbrowy Górniczej. Wszystkie nadesłane plakaty były bardzo ciekawe, wykonane różnymi technikami. Promowały wartości książek oraz czytania. Jury po burzliwych naradach wyłoniło zwycięzców:

Kategoria Szkoły Podstawowe klasy 1-3:

I miejsce: Wojciech S. – Szkoła Podstawowa nr 28

II miejsce: Hanna G.– Szkoła Podstawowa nr 8

III miejsce: Alicja P. – Szkoła Podstawowa nr 3

Kategoria Szkoły Podstawowe klasy 4-6:

I miejsce: Katarzyna C. – Szkoła Podstawowa nr 3

II miejsce: Julian J. – Szkoła Podstawowa nr 2 w Zespole Szkolno-Przedszkolnym

III miejsce: Pola W. – Szkoła Podstawowa nr 12

Wyróżnienie: Zofia G. – Szkoła Podstawowa nr 33 w Zespole Szkół Sportowych

Kategoria Szkoły Podstawowe klasy 7-8:

I miejsce: Zuzanna Ć. –  Szkoła Podstawowa nr 12

II miejsce: Krystian P. – Szkoła Podstawowa nr 29

III miejsce: Lidia K. – Szkoła Podstawowa nr 12

Organizatorzy serdecznie zapraszają wymienionych uczniów wraz z opiekunami na uroczyste wręczenie nagród, które odbędzie się w dniu 02.03.2020r. (poniedziałek) o godzinie 10.00 w III Liceum Ogólnokształcącym im. Generała Władysława Andersa, ul. B. Prusa 3 w Dąbrowie Górniczej.